Hand- en polspijn

De pols is één van de meest ingewikkelde gewrichten van het menselijk lichaam. Het is bijzonder beweeglijk, meer dan bijvoorbeeld een knie of enkel. In tegenstelling tot deze gewrichten wordt de pols niet gestabiliseerd door grote spieren eromheen. Voor zowel de pols als de hand geldt dat ze bestaan uit veel verschillende botjes met een uiteenlopende vorm, omgeven door talloze bandjes en pezen.

Kenmerkend voor aandoeningen aan pols of hand is dat ze zeer belemmerend zijn in het dagelijks leven en dat de patiënt snel arbeidsongeschikt is. Pols- of handaandoeningen kunnen veroorzaakt worden door bijvoorbeeld reuma, een aangeboren afwijking, een ongeval of overbelasting.

Behandeling

De hand en pols zijn ingewikkelde gewrichten. Aandoeningen in de handregio, ook kleine, kunnen al snel een belemmering opleveren in het dagelijks leven. Een goede behandeling ervan is daarom belangrijk. Bij die behandeling wordt vaak de hulp van een handtherapeut ingeroepen.

Tijdens de eerste behandeling stelt de fysiothrapeut u een aantal vragen en onderzoekt hij/zij uw hand en onderarm. Zo vormt de therapeut zich een beeld van uw klacht. Vervolgens bespreekt hij/zij met u het plan voor de behandeling. Hoe vaak en gedurende welke tijdsperiode u voor een behandeling naar de praktijk komt, is afhankelijk van uw aandoening. Een behandeling duurt per keer gemiddeld dertig minuten.

Oefeningen en aanpassingen
Fysiotherapeut helpt u vooral met het doen van oefeningen die uw hand of arm weer soepel en sterk kunnen maken.